2.3. Hoe zoek je handig?

Goed zoeken is een vak apart. Om te vinden wat je zoekt is het van belang dat je de juiste trefwoorden gebruikt. Ga terug naar je kennisvraag. Welke begrippen staan daarin centraal? Bedenk daarbij zoveel mogelijk synoniemen en verwante termen. Het is handig om daarbij een woordweb of woordenlijst met trefwoorden te maken. Je kunt je woordweb of woordenlijst vervolgens aanvullen met trefwoorden die je in je gevonden bronnen vindt. Niet alleen in de tekst, maar ook in de literatuurlijst achterin vind je nieuwe begrippen die als trefwoord kunnen dienen. Maak daarnaast ook een lijst met namen van auteurs, tijdschriften en organisaties. Dit kan je helpen nog beter te vinden wat je zoekt.

Het stappenplan hieronder is bedoeld om je te helpen bij het formuleren van geschikte trefwoorden.

 Download/print het stappenplan.

Onderstaande zoekmethoden kunnen je helpen bij het zoeken naar geschikte literatuur.

  1. Best match methode

Bij deze methode vul je in de zoekbalk zoveel mogelijk relevante termen achter elkaar in. Vervolgens zoekt de zoekmachine naar artikelen door middel van relevantie-ordening. Deze methode kan het best toegepast worden in de oriënterende fase van het zoekproces. De relevantie-ordening wordt bepaald door de volgende factoren:

  • Hoeveel termen voorkomen in het artikel
  • Hoe zeldzaam de termen zijn
  • Hoe vaak de term voorkomt in het artikel
  • Hoe meer de termen vooraan staan in het artikel
  1. Bouwsteenmethode

Bij de bouwsteenmethode kijk je naar de begrippen uit je kennisvraag en bedenk je per begrip extra zoektermen (zoals synoniemen en aanverwante termen). Deze zoektermen zou je eventueel in een schema kunnen plaatsen om het voor jezelf overzichtelijk te maken.

Bij de kennisvraag ‘Wat is bekend over het effectief toepassen van onderzoekend leren in de klas?’ zou je bijvoorbeeld onderstaande zoektermen kunnen bedenken met de bouwsteenmethode:

Onderzoekend leren Effectiviteit
Ontdekkend leren Leeropbrengst
Probleemgestuurd onderwijs Impact
Actief leren Invloed
  1. Sneeuwbalmethode

Bij de sneeuwbalmethode maak je gebruik van de literatuurlijst in relevante artikelen. Vervolgens zoek je in de nieuwe verkregen artikelen verder naar relevante bronnen in de literatuurlijst. Dit kun je net zo lang doen totdat je geen nieuwe resultaten meer vindt.

Voor tips bij deze stap klik hier.

Voorbeelden

Klik op de gewenste afbeelding om naar het bijhorende voorbeeld te gaan.

Meester Joost (PO)
Meester Joost (PO)
Mevrouw Van Dale (VO)
Mevrouw Van Dale (VO)
Voorbeeld Werkgroep PO
Werkgroep PO
Voorbeeld Werkgroep VO
Werkgroep VO

Tips

  • Gebruik als je in Google zoekt naar artikelen de toevoeging .pdf of .doc.
  • Beperk je resultaten bijvoorbeeld door op jaartal te zoeken.
  • Zoek je naar een lectorale rede of naar beleidsstukken, gebruik dat dan ook als extra zoekwoord.
  • Probeer ook eens uit wat het verschil in resultaat is tussen enkelvoud en meervoud van zoekwoorden.
  • Dubbele aanhalingstekens kunnen worden gebruikt om de woordcombinaties te vinden. Bijvoorbeeld: “zwakke leerlingen ”. Hiermee vind je resultaten waarin de woorden ‘zwakke’ en ‘leerlingen’ direct na elkaar moeten voorkomen.
  • Woorden kun je afbreken met een asterisk: *. Bijvoorbeeld: jeugd* geeft ook alle resultaten over jeugdbescherming, jeugdigen, jeugdrecht, jeugdzorg, enz.
  • Gebruik Linkedin om naar gegevens over auteurs te zoeken of om te zien wat zij nog meer gepubliceerd hebben.
  • Zoek ook eens op Ted talks.
  • Gebruik zoekvariaties.
  • Wanneer je zeker wilt weten dat al je trefwoorden in een resultaat voorkomen, kun je er een plusteken voorzetten (bijvoorbeeld: onderwijsmethode+pluspunt+effectief)

Meer weten>

OnderWijs met Kennis » Hoe vind je kennis? » 2.3 Hoe zoek je handig?…