1.1 Wanneer gebruik je kennis?

Kennis uit onderzoek kan je helpen om je keuzes te onderbouwen of juist om goede keuzes te kunnen maken. Bijvoorbeeld als je je afvraagt of jouw aanpak wel de juiste is of wanneer je tegen een probleem aanloopt waarvan je niet weet hoe je dit het beste kunt oplossen. Met behulp van kennis uit onderzoek kun je dus werken aan de verbetering van je eigen onderwijs.
Hieronder vind je enkele voorbeelden van situaties waarin je kennis uit onderzoek zou kunnen gebruiken.

  • Als je wilt weten hoe je het beste kunt omgaan met leerlingen die een bepaald gedragsprobleem (bijvoorbeeld ADHD) of een bepaalde behoefte (bijvoorbeeld anderstalige leerlingen) hebben.
  • Als je wilt weten hoe je een bepaalde didactische aanpak (zoals directe instructie of samenwerkend leren) op een effectieve manier kunt toepassen.
  • Als je wilt weten hoe je bijvoorbeeld zelfsturing of motivatie bij leerlingen kunt bevorderen.
  • Als je wilt weten wat een effectieve aanpak is voor bijvoorbeeld het leren van rekenvaardigheden door zwakke leerlingen of het gebruik van ICT ter ondersteuning van leerprocessen.

Voorbeelden

Klik op de gewenste afbeelding om naar het bijhorende voorbeeld te gaan.

Meester Joost (PO)
Meester Joost (PO)
Mevrouw Van Dale (VO)
Mevrouw Van Dale (VO)
Werkgroep PO
Werkgroep PO
Werkgroep VO
Werkgroep VO

OnderWijs met Kennis »  Wanneer gebruik je kennis? » 1.1. Wanneer gebruik je kennis?