3.2 Wat is relevant?

Vaak is lang niet alles wat in een bron staat relevant voor het beantwoorden van jouw kennisvraag. Maak onderscheid tussen hoofd- en bijzaken. Lezen is eigenlijk zoeken naar wat voor jou relevant is.
Aan de hand van de opbouw (structuur) van de bron kun je bepalen wat je niet, snel of goed wil lezen. Een onderzoeksartikel (of hoofdstuk), bijvoorbeeld, bestaat meestal uit een inleiding, onderbouwing (theorie), onderzoeksopzet, resultaten, conclusies en discussie. De inleiding, onderzoeksopzet en resultaten zijn vaak minder relevant. Die kun je dus sneller en oppervlakkiger lezen dan de rest van de tekst.

Lees dus vooral niet de hele bron, maar alleen de stukken die belangrijk zijn voor de beantwoording van jouw kennisvraag. Als je de opbouw van de tekst herkent en je het leesdoel goed voor ogen houdt, zie je snel wat de belangrijke stukken zijn.

Voorbeelden

Klik op de gewenste afbeelding om naar het bijhorende voorbeeld te gaan.

Voorbeeld Meester Joost (PO)
Meester Joost (PO)
Voorbeeld Mevrouw Van Dale (VO)
Mevrouw Van Dale (VO)
Voorbeeld Werkgroep PO
Werkgroep PO
Voorbeeld Werkgroep VO
Werkgroep VO

OnderWijs met Kennis » Hoe interpreteer je kennis? » 3.2 Wat is relevant?…